Igår när vi var inne istan så gick jag in med mina byxor, och sa att de hade blivit fula vita sträck i dom efter en tvätt.
Då sa hon snabbt att det berodde på att jag använt pulvertvättmedel och att man inte skulle göra det, för att det förstör kläderna. Hon sa också att hon slutat att använda pulver och bara kör på flytande tvättmedel numera…
Ok sa ja…
– Ja så dessvärre kan du inte reklamera dessa. Prova att tvätta dom i flytande tvättmedel igen, så kanske det går bort…
Jag är VÄRLDENS SNÄLLASTE KUND så jag godtog det och gick därifrån.
Men sen när jag och Claes pratade om det så blev jag faktiskt sjukt irriterad…
Om man nu inte kan tvätta kläderna i pulvertvättmedel, ska inte det stå på kläderna då?
De känns som de allra flesta köper pulver och inte flytande tvättmedel, så det bör absolut upplysas om detta isåfall tycker jag. Eller har jag fel???
Hade det varit ett par byxor för typ 199 kr så hade det inte kännt lika irriterande, men dessa kostade ändå 499 kr, och då tycker jag fasen de ska hålla mer än en tvättning….
Vad hade ni gjort nu??? HJÄLP MIG!
hej Sandra!
Har du handlat med kort? I så fall ta ut ett kontoutdrag så får du till 100% reklamera. Men om du inte har de så har du i alla fall rätt till reklamera men kanske kan byta till andra eller få ett presentkort. Tyvärr har gina blivit jätte stränga med reklm utan kvitto för att de har så många som tar kläder o sen reklm dem där efter. Det är så de funkar tyvärr! kram
Gina är kända för att vara svåra när det gäller reklamationer. Fick höra av en bekant som tidigare varit anställd att policyn var att reklamera så lite som möjligt och göra allt för att varan inte ska reklameras.
Enligt Konsumentköplagen har du rätt att reklamera dina byxor!
Att du inte skulle få tvätta byxorna i pulvertvättmedel skulle vara ett exceptionellt undantag från hela retail-branschen och då skulle, precis som du skriver, det tydligt framgå vid köpet eller i tvättrådsskötseln att det fanns ett sådant här undantag! Stå på dig, jag LOVAR att du har rätt att reklamera! Har läst Konsumentköplagen själv när jag pluggade juridik, plus har tidigare stått i butik i sju år, så jag är hundra procent säker! Troligtvis har färgningen inte trängt igenom jeanstyget tillräckligt, vilket gör att ränder kan bildas vid tvätt, men oavsett anledning har du rätt till ett par nya likadana jeans (eftersom inte jeansen går att ”laga” i efterhand då det handlar om färg och inte en trasig dragkedja t. ex.). Lycka till nu!!! <3
Neh jag har ingen aning om det är fler som ska gå! Haha och har aldrig varit själv. Har du? Vore ju super om vi kunde gå tillsammans juu! Kram!
Förresten när vi pratar om reklamationer visste ni detta : Din rätt att reklamera gäller i 3 år från det datum du tagit emot varan eller tjänsten. För vissa tjänster har du reklamationsrätt i 10 år. Det framgår av konsumentköplagen och av konsumenttjänstlagen. Du kan ha fått en garanti som är kortare än 3 år, men det förkortar alltså inte reklamationstiden.
Gå tillbaka och stå på dig. Så klart att du ska få ett par nya eller pengarna tillbaka! Betalade du med kort så dra ut en kopia och visa men det ska ju knappast ens behöva när de har blivit förstörda.
Reklamationer får ske utan kvitto men man måste som kund kunna bevisa att varan inhandlats från den kedjan man köpt varan. I detta fall handlar det om Gina Tricot egna varor och inget externt märke som finns på andra kedjor så kvitto eller ej spelar ingen roll i detta fall.
Borde man i sådant fall informera kunden om i detta fall. Prova att tvätta dom en gång till utan något pulvertvättmedel alls eller flytande tvättmedel för och se om det går bort…om det inte går bort gå tillbaka igen! Lycka till.
Tråkig ursäkt du fick av säljaren. Jag jobbar i en stor klädkedja som alltid har varit generös med reklamationerna utan kvitto. De senaste månaderna har det blivit krav på kvitto lr kontoutdrag. På något sätt måste man kunna styrka köpet o då är det absolut inga problem. Men jag tycker som andra här att du absolut ska gå in med dem och be om att prata med någon ansvarig då. Lycka till!
Skall jag gå in med byxorna, har ju funkat förr 🙂 ?
//Eyvind
Du har rätt att reklamera byxorna, efter en tvätt ska det inte bli så, kläder ska tåla normal användning, och att tvätta byxor i vanligt tvättmedel utgör inte något ovarsamt hanterande från din sida, byxorna ska som sagt klara vanlig tvätt, det är fel på byxan och du har rätt att reklamera enligt konsumentköplagen, om butiken inte ger sig är ett tips att skicka ärendet till ARN (allmäna reklamationsnämnden) de kommer att ge dig rätt, och en så stor kedja kommer rätta sig efter beslutet, lycka till!
Hej
Jag jobbar själv i en butik och du ska Absolut kunna reklamera byxan. Det ska inte se ut så efter en tvätt. Hon snackar skit och var inte snäll rätten är på din sida. Så gå tillbaka säg som det är och drar dem upp detta om pulver tvättmedlet så säger du bara att detta SKA stå på kläderna. Och att det inte är första gången du använder pulvermedel. Vilket skit snack hon tar upp, var hon allvarlig när hon sa det? Skäms på henne.
Du går tillbaka, till samma butik eller en annan, sedan säger du att du ska reklamera byxorna! PUNKT SLUT! Stå på dig och säg precis det du skrev… Om de ska kunna säga emot en reklamation så ska det stå i tvättrådet att de inte går att tvätta med ett visst tvättmedel… DU har RÄTT! Åh… jag skulle så gärna vilja ta de där byxorna och göra det åt dig! Blir skitarg när jag hör sånt där…
Sjukt dåligt och en pinsam förklaring!! Gå in på en annan Gina och stå på dig tycker jag. Se om de säger lika dant…
Ivärsta fall får du säga att du använt flytande, haha 😉
Nää, jag skulle gått tillbaks med dom igen. Håller med dig, om man nu absolut inte kan tvätta med pulver så ska de upplysa om sånt, det känns ju bara som en dålig bortförklaring. Stå på dig, ett par byxor för 499 kr ska hålla längre än en tvätt tycker jag!
kram!
Men fyyy så dåligt!! Gå in iegn med dom, eller skicka in dom? Det kan man väl göra?
Har du fått inbjudan till Mammamingel i Norrköping? Ska du gåå? Tänkte om vi skulle ta sällskap? Vi som bor rätt så nära. 🙂 Kram!